Ocena jakości wykonania szyb zespolonych powinna być wykonana zgodnie z metodami podanymi w Polskich Normach, właściwych dla danego typu wyrobu, tj.
Badanie wizualne szkła przeprowadza się przy pionowej pozycji szkła z odległości ok. 2 m od poddawanej kontroli wizualnej powierzchni pod kątem odpowiadającym kątowi pod jakim patrzy przez szybę użytkownik pomieszczenia. Badanie przeprowadza się przy rozproszonym świetle (np. przy zachmurzonym niebie) bez bezpośredniego nasłonecznienia lub sztucznego oświetlenia. Wady szyb, widoczne w wymienionych warunkach przy obserwacji szyb pod kątem prostym – podlegają ocenie na zgodność z wymaganiami określonymi w w/w normach. Defekty nie widoczne z tej odległości nie są kwalifikowane jako wady.
Rodzaje wad | Występowanie wad w izolacyjnej szybie zespolonej - strefa brzegowa | Występowanie wad w izolacyjnej szybie zespolonej - strefa główna |
---|---|---|
Wady punktowe w postaci wtrąceń ciał obcych | Niedopuszczalne | Niedopuszczalne |
Wady punktowe i liniowe w postaci pęcherzy : - pęcherze otwarte i zamknięte | Niedopuszczalne | Niedopuszczalne |
- wady punktowe o wymiarach: ≤ 0,5 mm | Dopuszczalne | Dopuszczalne |
> 0,5 mm ≤1,0 mm | Dopuszczalne, ale nie skupione | Dopuszczalne, ale nie skupione |
>1,0 mm ≤ 2,0 mm | Dopuszczalne, ale 1 szt./mb | Dopuszczalne, ale 1 szt./mb |
>2,0 mm | Niedopuszczalne | Niedopuszczalne |
Wady liniowe w postaci rys: | ||
- rysy | dopuszczalne o długości do 25 mm maks. 4 szt/m2 | dopuszczalne o długości do 12 mm maks.1 szt/m2 |
Wady przy krawędziach szyb | ||
Wady w postaci wyszczerbień i odprysków | dopuszczalne pojedyncze o największym wymiarze do 3mm* | Nie dotyczy |
pęknięcia | Niedopuszczalne | Nie dotyczy |
Dane w tabeli nie dotyczą szyb zespolonych wykonanych z użyciem szkła emaliowanego, wzorzystego, ognioodpornego, wielowarstwowego.
Wewnątrz szyby zespolonej nie dopuszcza się zabrudzeń, widocznych z odległości 2 m.
Parametr | IGU jednokomorowe | IGU jednokomorowe | IGU dwukomorowe | IGU dwukomorowe |
---|---|---|---|---|
Odchyłki szerokości(B) i wysokości(H) | ± 2mm | ± 3mm | ± 3mm | ± 4mm |
Odchyłki grubości – zestaw ze szkła odprężonego | ± 1,0 mm | ± 1,0 mm | ± 1,5 mm | ± 1,5 mm |
w zestawie inne szkła (np. hartowane, wzorzyste,warstwowe) | ± 1,5 mm | ± 1,5 mm | ± 2,0 mm | ± 2,0 mm |
Różnica wymiarów przekątnych | <= 1,5mm/m | <= 1,5mm/m | <= 2,0mm/m | <= 2,0mm/m |
Przesunięcie szyb | <= 1,5mm | <= 1,5mm | <= 2,0 mm | <= 2,0 mm |
Przesunięcie ramki względem siebie | Nie dotyczy | Nie dotyczy | <= 3,0 mm | <= 3,0 mm |
Wady w postaci odprysków od krawędzi szyb są dopuszczalne do 2 mm lub 20% grubości szkła, a pojedyncze odpryski do 6 mm.
Pęknięcia, nawet niewielkie – są niedopuszczalne i powinny być zgłaszane w momencie odbioru szyb.
W przypadku szyby ze szprosami ich typ, kolor, układ geometryczny muszą być zgodne z zamówieniem nabywcy. Dopuszcza się szczeliny w miejscu połączeń szprosów nie większe niż 1mm. Zaleca się takie dobranie grubości szprosu w stosunku do ramki dystansowej, aby różnica grubości była minimum 2mm (zapobiega to dotykaniu szprosu do szkła, ogranicza przemarzanie szyby poprzez szpros)
Ze względu na swoją budowę oraz charakter dekoracyjny mogą być obserwowane niewielkie drgania lub nawet stukania szprosów o szybę zespoloną. Dotyczy to sytuacji związanych z przenoszeniem drgań przez szybę (ruch samochodowy) lub w trakcie ruchu skrzydła (zamykanie/otwieranie okien lub drzwi). Aby ograniczyć to zjawisko nakłada się bezbarwne nakładki silikonowe w miejscu łączenia szprosów. Szprosy wykonane z aluminium mogą rozszerzać się pod wpływem ciepła, co powodować może nieznaczne odchylania się kształtu
Widoczne ślady cięcia szprosów i związane z tym zmiany w zabarwieniu są uwarunkowane procesem produkcji. Ocenie poddaje się zachowanie właściwych kątów w obszarach powstałych na skutek podziału powierzchni szyby przez szprosy (tzw. pól) z uwzględnieniem tolerancji produkcyjnych i montażowych oraz ogólnego wyglądu oszklenia. W przypadku szprosów umieszczonych w przestrzeni międzyszybowej zasadniczo jest niemożliwe uniknąć oddziaływań wynikających z uzależnionej od temperatury zmiany ich długości.
Powierzchnie wewnętrzne ramek dystansowych powinny być czyste. W standardowych szybach zespolonych odległość ramek dystansowych od krawędzi szyb nie powinna przekraczać 13 mm, a różnica odległości od krawędzi szyb na długości jednego boku nie powinna przekraczać 2 mm.